دل گیجه

مروری بر جهالت های یک مهندس تازه به دوران رسیده

دل گیجه

مروری بر جهالت های یک مهندس تازه به دوران رسیده

azada

بله درست حدس زدید. سرم خیلی شلوغ است. سخت مشغول بازی azada هستم! تمام وجنات فکرم را به کار گرفته. معرکه، توپ! 

نصف عمرتان بر باد رفته بوده است اگر تا به حال بازی نکرده باشید! 

لینک دانلود

تژدید خاطره

یه سر رفتم دانشگاه مرحوم. یه ال سی دی بزرگ گذاشته بودن وسط سالن دانشکده. جهتش جوری بود که روبروش هیچ جایی برای نشستن نبود. مثل این ال سی دی‌های شهر که درست وسط خیابون بهترین زاویه دید رو داره! از هر کی هم پرسیدم این چیه؟ گفت نمیدونم. تازه گذاشتن. ماجرا به همین جا ختم نشد. رفتم پایین دیدم تو محوطه یکی گنده ترش رو گذاشتن. شدیدا مجهز به تکنولوژی شده بود. یحتمل برای پخش مسابقات فوتبال به صورت زنده که دانشجوها مجبور نشن به خاطرش کلاس هاشون رو تعطیل کنن!
KRITC هم به کلی مرحوم شده بود. کلیدش دست دکتر مشتی بود. متروک و غم انگیز خاک می‌خورد. میگفت میخواد برای ارشد راه‌اندازی کنه. خدا رحم کنه به اون ارشد! یادش به خیر توش هم درس میخوندیم، هم جفتک مینداختیم، هم میخوردیم، هم میخوابیدیم، هم طناب بازی میکردیم! بار و بندیل و فلاکس و لیوان و کتاب و کاغذ و چای و قند و خاطره‌ها رو کول کردم اومدم. یک قطره اشک هم قاعدتا باید برای خداحافظی میریختم که نیمد!
اگرچه وقت اداری نبود و کسی رو ندیدم اما از کاغذهای روی دیوار معلوم بود که اوضاع و احوال مثل همیشه‌ست. فقط یک چیز جالب وجود داشت و اون هم دیدن نام استادی جزء ارائه دهندگان دروس این ترم بود که از هفت ترم پیش هربار می‌گفت: ویزام جور شده میخوام برم خارج، ترم دیگه درس ارائه نمیدم!! شیطونه می‌گفت برم ساعتی که درس داره بیام جلوی در وایسم بگم: سلام استاد، ا ِ ا ِ ... شما که هنوز نرفتین خارج؟!

استفضاح

آن مرد رفت. آن مرد زیر باران رفت. آن مرد زیر باران، با کت سفید رفت. آن مرد با کت سفید، یک و چهل دقیقه بعد از ظهر رفت. آن مرد با پرونده‌ای زیر بغل رفت. آن مرد بی مدرک رفت. آن مرد بی مدرک، با مدرک رفت. آن مرد رفت که رفت!

بلدرچین

چقدر بلدرچین در هوای بارانی می‌چسبد!

/ \ های اخلاقی!

اینجا را ببینید. خیلی جالب است! امروز وقتی دیدمش فهمیدم همان آزمونی است که در مقاله مارک هاوزر (Marc Hauser) با نام "آیا اخلاق طبیعی است؟" در مجله شهروند امروز، به آن اشاره شده بود. 

مارک هاوزر استاد روان شناسی و زیست شناسی تکاملی انسان دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب ذهن‌های اخلاقی است. او در این مقاله به بررسی دو راهی‌های اخلاقی و تحلیل ریشه‌های این تصمیم گیری در مردمی با پس زمینه‌های مختلف، می‌پردازد. 

حالا این را بی خیال! اما تست را حتما امتحان کنید. MST) Moral Sense Test) یا "آزمون حس اخلاقی" در حقیقت عکس العمل شما را در دو راهی‌های مختلف اخلاقی می‌سنجد.  

مثلا پاسخ شما به موارد زیر چیست؟: 

  • آیا حاضرید قایقتان را سریعتر برانید تا زندگی پنج غریق را نجات دهید در حالی که می‌دانید با این کار یکی از سرنشینان قایق می افتد و غرق می‌شود؟ 
  • آیا حاضرید به بیماری که رو به مرگ است دارو ندهید با اطلاع از این که بدون آن خواهد مرد اما با استفاده از اندام هایش می‌توان جان سه بیمار دیگر را نجات داد؟ 
  • آیا اگر همراه همسرتان و هشت نفر دیگر در جایی پنهان شده باشید حاضرید نوزادتان را که گریه می‌کند برای جلوگیری از جلب توجه سربازان خفه کنید؟ 

پی نوشت: فقط امیدوارم اطراف من افراد جامعه ستیز (psychopath) و تبهکار نباشند!

اینترنتمند

سه، دو، یک ... ا ِهـِم... بنده اکنون با اینترنت خیلی سرعت با شما صحبت می‌کنم! 

راستش خودم هم نفهمیدم دقیقا جریان از چه قرار بود اما ظاهرا بعد از زدن پست جنجالی؟! قبل، وزارت ارتعاشات و فناوری اتصالات متنبه شد و اینترنتی پرشتاب از نوع خانگی به سوی ما گسیل داشت!

یعنی خوب ما خیلی وقت بود که سفارش داده بودیم و کلی هم التماس و رشوه و ... اما هی این می‌گفت تقصیر آن است و «آن» هم طبیعتا تقصیر آستینش بود و الخ! 

نهایتا من پنج‌شنبه صبح زود ساعت 9 مجبور شدم از خوابم بزنم و پسرکی را که آمده بود لوله کشی کند راه‌اندازی کنم! 

اولش فکر کردم ادامه خوابم است. پسرک دو سه بار پرسید: خط تلفن کجاست؟ ولی من همچنان داشتم به پلک زدن و باز شدن دهانم ادامه می‌دادم! وقتی پرسیدم: یعنی الان وصل میشه؟؟ نگاهی عاقل اندر «ندید بدید» کرد و پرسید: همین یه خط رو دارین؟! بعد هم یک چرت و پرت‌هایی گفت که خودش هم نفهمید چی گفت و رفت. همین! 

ناباورانه یک صفحه باز کردم و وقتی دو نیم سوت لود شد، دلم می‌خواست از خوشحالی خودم را بکوبم به دیوار!

همین!

الان من یک کاربر خانگی خیلی خوشحالم!

گشوده نامه

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت وزارت ارتعاشات و فناوری اتصالات! 


چند هفته پیش خبری منتشر شده بود که حاکی از امکان استفاده از اینترنت پرسرعت با سرعت بیشتر از 128 کیلوبیت برای کاربران خانگی بود.
ما با این که مخابرات منطقه‌مان (ده سابق) ADSL ندارد و کلا فرقی به حالمان ندارد، کلی ناراحت شدیم که چرا مسئولین امر چنین تصمیمی گرفته‌اند. با توجه به این که اینترنت با سرعت 128 کیلوبیت برای کاربران خانگی کافی و حتی زیادی به نظر می‌رسد، چرا باید بیخودی اینترنت کشور را هدر دهیم؟
کاربران خانگی -همان طور که از اسمشان پیداست- عمدتا آدم‌های بی‌شعور و کم‌سوادی هستند که از اینترنت فقط برای آشپزی و کارهایی از این قبیل استفاده می‌کنند. بنابراین لزومی ندارد به اینترنت خیلی پرسرعت دسترسی داشته باشند.
این مساله‌ای است که در کشورهای خارجی هم دیده شده که هر چقدر سرعت اینترنتشان بیشتر و پول آن کمتر شده پیشرفت بیشتری کرده‌اند. باتوجه به این که ما به قدر کافی پیشرفت کرده‌ایم و به فناوری هسته‌ای دست پیدا کرده‌ایم، نیازی به این امر دیده نمی‌شود.
 علاوه بر این اینترنت با سرعت بالاتر ممکن است تهاجم فرهنگی و غیر اخلاقی را با سرعت بیشتری وارد خانه‌ها کند و جامعه را از راه به در ببرد.
متاسفانه طرفداران رفع این محدودیت عده‌ای کارشناس هستند که معلوم نیست بر چه اساسی این حرف را می‌زنند و شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید تحت تأثیر سخنان آن‌ها قرار بگیرد.
خلاصه، ما بسیار نگران درستی این خبر بودیم که الحمدلله خبر تکذیب شد. و ما مطمئن شدیم که سطح شعور نظر تصمیم گیرندگان این قضایا بالاتر نرفته تغییری نکرده است.  


در پایان از دقت نظر و پافشاری شما در نظر قبلی خود متشکریم. 


امضا: یک کاربر خانگی.

8787

این که امروز هفت ِ هشت ِ هشتاد و هفت است، باعث شد تا در یک روز دو پست بزنم!

Android

اندروئید را یادتان هست؟ همان که پارسال همین موقع‌ها پرده برداری شد. پلت فرم جی فون. که ایده اصلی‌اش مال اندی روبین بود. که بعد گوگل شرکتش را خرید. که بعد اندی! مدیر پروژه این نرم افزار شد. اندی؟ واو!* این بشر انتهای* این کارهاست! سالهاست روی روبات‌ها و تکنولوژی‌های موبایل و سیستم‌های هوشمند کار می‌کند. از آن آدم های باحالی که با خلاقیت‌هایش زندگی می‌کند. زنگ خانه‌شان را که بزنی اگر شناخته شده باشی، قفل در خود به خود باز می‌شود. در غیر این صورت یک چکش از یک محفظه بیرون می‌آید و به در می‌زند. البته اگر من جای او بودم کاری می‌کردم برای افراد خاص مستقیما در فرق سر فرود بیاید. مثلا برای همانی که مصاحبت با سنگ فبر بهتر از اوست. دریغ از ذره ای انعطاف در وجود این بشر. بدون این که پلک بزند مستقیم توی چشم هایت نگاه می‌کند و بعد در دمای صفر کلوین می‌گوید نه! مدت‌هاست در اکوسیستم تعریف شده‌ی من از دسته «آدم‌ها» خارج شده و به دسته «دیوارها» اضافه شده. فاجعه وقتی اوج می‌گیرد که کارت بیفتد دست این آدم. آدم نه ببخشید ...     


یادتان آمد اندروئید ؟ هیچی. اوپن سورس شده. 

 


• واو = wow
• انتها = end 


اضافات:
اندروئید بر اساس لینوکس و جاوا ساخته شده و قابلیت‌های فوق العاده‌ای دارد. مهم ترین مزیت اوپن سورس شدنش هم این است که تمامی تولید کنندگان گوشی می‌توانند آنرا به صورت رایگان (فیری سابق) و  دلخواه (کاستومایز سابق) در محصولشان استفاده کنند. اگرچه در میان اپراتورها دو اپراتور اصلی تلفن همراه در آمریکا AT&T و ورایزن و درمیان تولید کنندگان گوشی شرکت بزرگی هم چون نوکیا از جی فون حمایت نمی کنند، اما اگر اوضاع به همین منوال پیش برود این طور که پیش بینی می‌شود به زودی گوگل تحولی اساسی در صنعت موبایل ایجاد خواهد کرد. 

این هم عکس تمام قد جی فون!