دل گیجه

مروری بر جهالت های یک مهندس تازه به دوران رسیده

دل گیجه

مروری بر جهالت های یک مهندس تازه به دوران رسیده

باطری/ باتری / Battery

 جالب نیست من روزهای زیادی از عمرم را با این باور غلط گذرانده‌ام که باتری‌هایی که قابل شارژ شدن هستند در دستگاه‌های قابل حمل، مثل موبایل و لپ تاپ، حتما باید کاملا دشارژ شوند و بعد شارژ شوند؟


خیر جانم! اگر یک بایت1 اطلاعاتت را آپدیت کنی متوجه می‌شوی که این روش مال باتری‌های قدیمی‌ست که جنسش "نیکل‌کادمیوم" و "نیکل متال هیدراد" بوده و الان کمتر در بازار هست.(البته به عنوان باتری لپتاپ و موبایل، والا به شکل سیلندری، یعنی همان قلمی و نیم قلمی خودمان موجود هست).

برای این که شما در این باورهای غلط غوطه نخورید این چند کلام را بشنوید باشد که پند گیرید:


باتری‌های جدید جنسش لیتیوم یونی است و اصلا دشارژ شدن کامل باعث آسیب به باتری می‌شود. بنابراین پیش از خالی شدن کامل، باید آنرا به برق بزنید. خوبی این نوع باتری این است که در هر زمان که نیاز داشته باشید، با خیال راحت می توانید آنرا شارژ کنید ولی معمولا بین 10% تا 20%، زمان مناسب‌تری است.


باتری‌های لیتیومی امروزه در بیشتر انواع لپتاپ مشاهده می‌شود. اگر عمر لپتاپتان۲ بیشتر از سه سال است احتمالا از این قاعده مستثنا هستید. عمر این باتری‌ها حدود 300 تا 500 چرخه شار و دشارژ است. (در مقابل مثلا عمر باتری نیکل متال هیدراد بین 500 تا 1000 چرخه است). تنها عیب آن احتمال آتش گرفتن در مقابل باتری های دیگر است.


با توجه به این مطلب،

در مورد موبایل:

- هیچ مشکلی پیش نمی‌آید اگر شما موبایل خود را شب تا صبح در شارژ بگذارید. در مورد باتری‌های قدیمی‌تر این مشکل وجود داشت اما ّباتری‌های لیتیومی در خود تجهیزاتی دارند که آنها را مقابل حرارت محافظت می‌کند.


در مورد لپتاپ:

- هیچ مشکلی ندارد زمانی که شما می‌خواهید استفاده دائم از دستگاه بکنید و آنرا به برق متصل کرده‌اید، باتری شارژ شده هم در دستگاه باشد. در واقع حالت 100% fully charged بهترین حالتی است که شما زمان استفاده از ac power می توانید داشته باشید.

توصیه‌هایی مبنی بر درآوردن باتری از دستگاه (که اغلب فروشنده‌ها می‌گویند) ربطی به طول عمر باتری ندارد و صرفا برای دور نگه داشتن باتری از گرما خوب است. در کاتالوگ‌های مربوط به شرکت سازنده هم هیچ گاه چنین توصیه‌ای نمی‌بینید. چرا که احتمال آسیب باتری یا پورت تغذیه را بیشتر می‌کند.

البته در این حالت بهتر است هفته‌ای یکبار از باتری استفاده کنید و شارژ آن را خالی کنید.


- کلا بد نیست اگر ماهی یکبار روش "کالیبره کردن" را به کار بگیرید. این کار در واقع مثل همان دشارژ کاملی است که قبلا انجام می‌شد، ولی با روش خاص خودش که معمولا در کاتالوگ‌های مربوط به لپتاپ گفته شده.

همین.


نکته دیگری که لازم است در اینجا به آن اشاره کنم این است که اگر مشغول خوردن پرتقال از ظرفی هستید که پوستش هم در همان ظرف هست و شما هم رویتان به سمت کامپیوتر است، حتما برگردید و نگاه کنید که چه چیز به دهان می‌گذارید چراکه پوست پرتقال اصلا به خوشمزگی خود پرتقال نیست و اگر حواستان نباشد دچار شوک عطرآگینی در ناحیه زیرپوست لثه و انسداد حلق می شوید!





1- یک ذره، مقدار کم. (استلاهات رایانه ای - ص 34)


2- قرار است این کلمه [لپتاپتان] را بدهم جزء کلمات مضحک الظاهر! ثبت کنند.


-------------
بعدن نوشت: چند منبع خارجکی خوب: یک، دو، سه.

دغدغه

گفتم این جوری نمی شود. قشنگ بلند شو بیا بشینیم حرف بزنیم.

آمد نشست.

گفتم خوب بگو. دردت چیست. مرضت چیست. چرا هی مدرنیته، مدرنیته میکنی؟

گفت باعث و بانی تمام این مشکلات مدرنیته است و دوباره شروع کرد بلغور کردن کلمات قلمبه و انحراف معانی لیبرالیسم، سکولاریسم و لاتیسیسم...

گفتم دست نگه دار. همین که گفتی. همین لاتیسیسم1 یعنی چی؟

گفت یعنی عدم حاکمیت سیاسی دین.

گفتم خوب داریم نزدیک می شویم.

گفت یعنی چی؟

گفتم هیچ. برو سر اصل مطلب.

گفت حس میکنم شکست خورده ایم.

گفتم احسنت. خوشم می آید که تعارف نداری.

گفت از تعارف گذشته.

و دیگر چیزی نگفت.

از فردا دیگر بحثی پیش نکشاند. سرش به کار خودش بود. مثل یک آدم شکست خورده.



1. تلفظ درست این کلمه لا ئیسیسم است.

اتفاقات واقعیه

نمودار این روزها را که بکشی حداقل در هفت هشت نقطه مشتقش صفر می شود.