دل گیجه

مروری بر جهالت های یک مهندس تازه به دوران رسیده

دل گیجه

مروری بر جهالت های یک مهندس تازه به دوران رسیده

Perfume

رفته بودم عطر بخرم. عطر خریدن اینجوری خوب است. 


تورا بندازند یک جای بزرگ که هر مدل عطری که فکرش را میکنی، داشته باشد. بدون دغدغه اینکه به فروشنده هی بگویی «نه از این خوشم نیامد یکی دیگه بده»، بروی و عطرها را خودت برداری، یکی یکی بو کنی و بعد یک نفس عمیق رویش بکشی تا ته مانده بویش را حس کنی. هر وقت هم که حس کردی بوها قاطی شده، یک کاسه قهوه که گذاشته زیر عطرها را برداری بو کنی و بوی تلخ قهوه انگار همه چیز را بشوید و دوباره بروی سراغ قفسه بعدی. 
 

اینجوری حس خریدن عطر هم کلی لذت دارد.
 

خیلی وقت بود میخواستم بروم. دو ساعتی داشتم تویش چرخ میزدم. میدانستم چه میخواهم اما مشکلم این بود که زبان مخصوص عطر خریدن را بلد نبودم. راهنما داشت. چند تا خانم آن وسط هی میگشتند و میگفتند:«میتونم کمکتون کنم؟» بعد هی می پرسیدند: «تلخ میخوای یا شیرین؟ گرم یا خنک؟...» ولی من گرم و خنک و تلخ و شیرین نمی فهمیدم. اصلا بو را که با این چیزها نمیشناسند. بو را باید با حس ها شناخت. میخواستم مثلا بوی سرخوشی بدهد، بوی دلتنگی عشق، بوی یک حس قوی. سرخوشی یک آدمی که رفته توی یک دشت رازقی، اول صبح که نسیم خنکی هم می آید. بویی که اولش حس تنهایی گنگی بدهد و آخرش یکجور اضطراب عشق. بویی که تو را معلق نکند در هوا. ببردت به یک جای دور. گرم و مطمئن. 


 اصلا همین اول و آخر داشتن. اینها را زبان عطریشان نمیفهمید. «بو» یک اول دارد یک آخر. یعنی همان اول که نفس را تو میبری یک بو دارد، و بعد که نفست را بیرون می دهی ته نشین می شود در مشامت. آن وقت بوی دوم همیشه فرق دارد با بوی اول. بوی دوم است که باید آن حس اضطراب شیرین قلقلکت بدهد. 


خوب اینها را نمی فهمیدند که.
 

آخرش یک بو گرفتم که معلقم میکند در هوا. هربار یکجا می بَرَدَم. اما هر چه هست احساس خوبی دارد. بوی هدیه گرفتن یک دسته گل زنبق است، بی هوا، یک روز بهاری، وقتی آسمان ابری است، کنار یک صندلی چوبی.
 

اصلا دقیقا همین بو را می دهد. 


نظرات 2 + ارسال نظر
حمید دوشنبه 3 بهمن 1390 ساعت 01:01 http://yahamid.blogfa.com

نوشته‌ای احساسی. در این سه تا پست اخیر کاملاً روند نوشتن را عوض کرده‌اید. خوب است. آن وجه دیگر توانایی‌هایتان را نشان داده‌اید. راجع به عطر و خرید عطر هم خوب نوشته‌اید. من موقع خریدن عطر شاید زیاد سختم نباشد ولی برای خرید ادکلن ترس دارم وارد فروشگاه‌های مختص این کار بشوم. چون اطلاعاتم در مورد عطر و ادکلن در حد صفر است. ضمن این که از این که فروشنده ها دورم بچرخند خوشم نمی‌آید. ممکن است جنس دل نخواهم را غالبم کنند!

قبلا هم می نوشتم البته اینجور. ولی خوب نه در وبلاگ.
آن وقت نظرتمان راجع به نوشته های شما را باید همین جا بدهیم دیگر؟! مثلا کجا باید بگوییم : خیلی خوب است، باز هم بنویسید؟

نرگس خانوم جمعه 21 بهمن 1390 ساعت 15:25

مبارک باشه‏!‏

مچکرم، بهم میاد نه؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد